تبلیغات
مهدویت - امام زمان علیه السلام با یاران نیکوکارش دیدار می کند .
 

 
امام زمان علیه السلام با یاران نیکوکارش دیدار می کند .
مهدى ، جوانى از یاران و نزدیكانش را در 23 یا 24 ذى حجه ( 15 شب پیش از ظهور ) مى فرستد ، تا بیانیه اش را در مسجد الحرام بخواند . پس از نماز وقتى مى ایستد و نامه امام یا قسمت هایى از آن را مى خواند ، به او حمله مى برند و او را بین ركن و مقام ، به طرز وحشیانه مى كشند . شهادت فاجعه آمیزش، در زمین و آسمان تأثیر مى گذارد

مهدى ، جوانى از یاران و نزدیكانش را در 23 یا 24 ذى حجه ( 15 شب پیش از ظهور ) مى فرستد ، تا بیانیه اش را در مسجد الحرام بخواند . پس از نماز وقتى مى ایستد و نامه امام یا قسمت هایى از آن را مى خواند ، به او حمله مى برند و او را بین ركن و مقام ، به طرز وحشیانه مى كشند . شهادت فاجعه آمیزش، در زمین و آسمان تأثیر مى گذارد

همانطور که می دانید در زمان ظهور امام یارانش همچون پاره هاى ابر پاییزى در مكه جمع مى شوند و با امام دیدار مى كنند .


از شمار این احادیث در تفسیر عیاشى 2/56 از امام باقر(علیه السلام) آمده است : صاحب الامر در برخى از این دره ها غیبت مى كند (امام به ناحیه ذى طوى كه از دره هاى مكه و ورودى هاى آن است، اشاره كرد ) خدمتگزار امام، دو شب پیش از خروج، با برخى از یاران امام ملاقات كرد و پرسید : اینجا شما چند نفرید؟ مى گویند : حدود چهل مرد ! مى پرسد: اگر امامتان را ببینید، چه مى كنید؟ پاسخ مى دهند : به خدا سوگند ! اگر به كوه ها پناه ببرد ، ما هم همراهش پناه مى بریم ! خدمتگزار سال بعد نزد آنان مى آید و مى گوید : ده تا از پیرتر ( بزرگ تر) ها و نیكوكاران تان را (براى ملاقات با امام) انتخاب كنید ، سپس خدمتگزار آنها را به خدمت امامشان مى برد و امام بدانان شب بعد را وعده مى دهد .

نعمانى  از امام صادق(علیه السلام) آورده است : یاران صاحب الامر برایش محفوظ و نگه دارى شده اند . حتى اگر همه مردم روى برگردانند ، خدا یارانش را گرد مى آورد . خدا درباره اینان فرموده است : « فإن یكفر بها هؤلاء فقد وكلنا بها قوماً لیسوا بها بكافرین » ; همچنین فرموده است :  « فسوف یأتى الله بقوم یحبّهم ویحبّونه اذلّة على المؤمنین أعزّة على الكافرین » .

امام باقر(علیه السلام) فرمود : برخى از یاران مهدى ، شب هنگام از بستر خود مفقود مى شوند و صبح در مكه اند . بعضى در روز سوار بر ابر دیده مى شوند كه گردش مى كنند ، و به نام و نام پدر و اوصاف و نسب شان شناخته مى شوند . پرسیدم : فدایت شوم ! ایمان كدام یك بیشتر است ؟ فرمود : آن كه سوار بر ابر در روز گردش مى كند .

نعمانى /312 و به نقل از بحار 52/368 .

گردش آنها بر فراز ابر در روز ، به این معناست كه خدا به وسیله ابر و به گونه كرامت و معجزه ، آنان را به مكه منتقل مى كند . شاید هم معنایش آن باشد كه با هواپیما ـ مانند دیگر مسافران ـ با گذرنامه كه نام خود و پدرشان در آن نوشته شده ، مى آیند .

دلائل الامامه  مى گوید : خدا در مكه و در یك شب ( شب جمعه ) آنان را در صبح آن روز در مسجد الحرام گرد مى آورد و حتى یكى از آنها جا نمى ماند .
این حدیث همخوان با روایت سنى و شیعى است كه خدا امر امام را در یك شب سر و سامان داده ، ظهورش در عصر روز جمعه ، نهم محرم است .


قیام آزمایشى ، شهادت نفس زكیه

طبق روایات نیروهاى فعال در مكه هنگام ظهور مهدى(علیه السلام) عبارتند از :

1. حكومت حجاز كه به رغم ناتوانى در رویارویى با ظهور امام ، نیروهایش را متمركز مى كند ، اما مسلمانان چشم به راه آمدن مهدى از مكه اند و در موسم حج ، ذهن شان بدان مشغول است .

2. سازمان اطلاعاتى و جاسوسى سفیانى كه در تعقیب فراریان از مدینه اند . اینها اوضاع را براى ورود به مكه زیر نظر دارند تا در وقت مناسب ، هر جنبشى را سركوب كنند .

3. دستگاه هاى اطلاعاتى دولت هاى بزرگ كه براى یارى حكومت حجاز و نیروهاى سفیانى تلاش مى كنند و اوضاع مكه را به طور ویژه زیر نظر دارند .

4. یمنى ها هم در مكه نقش دارند ، چون دولت شان كه مقدمه دولت مهدى است ، چند ماه پیش ایجاد شده است .

در اینچنین اوضاع و جو ناهمگون و مخالفى است كه امام مهدى ( ارواحنا فداه) قیام مى كند و از حرم شریف كار را آغاز نموده و بر مكه چیره مى شود .

اینكه روایات جزئیات را ذكر نكرده ، و به مسائلى كه در پیروزى انقلاب مقدس ایشان سودمند بوده یا ضررى بدان نداشته ، اكتفا كرده ، طبیعى است .

از بارزترین نكات احادیث ، این است كه مهدى ، جوانى از یاران و نزدیكانش را در 23 یا 24 ذى حجه ( 15 شب پیش از ظهور ) مى فرستد ، تا بیانیه اش را در مسجد الحرام بخواند . پس از نماز وقتى مى ایستد و نامه امام یا قسمت هایى از آن را مى خواند ، به او حمله مى برند و او را بین ركن و مقام ، به طرز وحشیانه مى كشند . شهادت فاجعه آمیزش، در زمین و آسمان تأثیر مى گذارد و قیامى آزمایشى و داراى ثمرات بسیارى است ، از جمله اینكه دَدْ منشى حكومت را براى مردم آشكار و زمینه را براى قیام مهدى(علیه السلام) كه دو هفته پس از آن خواهد بود ، هموار مى سازد ، شاید هم به سبب این اقدام وحشیانه شتابزده ، سستى و تزلزل در دستگاه حاكم به وجود آورد .

اخبار شهادت این جوان پاك ، در منابع سنى و شیعى بسیار و در منابع ما هم (شیعى) زیاد است . نامش غلام ، نفس زكیه و در برخى منابع « محمد بن حسن » است . احادیث مربوط به این رخداد ، در فصل یاران مهدى(علیه السلام) گذشت .

در روایتى طولانى از ابوبصیر از امام باقر(علیه السلام) آمده است : قائم به اصحابش مى فرماید : اهالى مكه مرا نمى خواهند اما من كسى را نزدشان مى فرستم تا چنان كه شایسته امثال من است ، با آنان اتمام حجت كند . پس به مردى از اصحابش مى گوید : نزد اهالى مكه برو و بگو : اى اهل مكه ! من فرستاده فلانى به سوى شمایم و او به شما مى گوید : ما اهل بیت رحمت و معدن رسالت و خلافتیم . ما ذریه محمد و سلاله پیامبرانیم . به ما ستم شده و آزار دیده ایم ، بر ما غالب شده اند و از روزى وفات پیامبرمان تا امروز حقمان را غصب كرده اند . ما از شما یارى مى جوییم ، پس یاریمان كنید .

وقتى آن جوان ، این سخنان را بگوید ، او را بین ركن ومقام سر مى برند ، و همو نفس زكیه است . وقتى خبر به امام برسد ، به یارانش مى گوید : به شما نگفتم اهالى مكه خواهان ما نیستند! اهالى مكه از امام دعوت نمى كنند ، تا اینكه خود امام حركت و خروج مى كند . همراه سیصد و سیزده مرد ( به شمار جنگجویان بدر ) از عقبه طوى (= كه یكى از ورودى هاى مكه) پایین مى آید تا به مسجدالحرام برسد . چهار ركعت نماز نزد مقام ابراهیم مى خواند و به حجرالأسود تكیه مى دهد، آن گاه حمد و ستایش خدا را گفته، نام پیامبر را مى بَرَد و بر او درود مى فرستد و سخنانى مى گوید كه احدى از مردم آنها را نگفته است !

 

بحار 52/307 .

آنچه درباره نفس زكیه روایت شده ، معتبر است ، اما ترجیح دارد بگوییم امام و یارانش جداگانه وارد مسجد مى شوند .



::
نویسنده : موعود
تاریخ : پنجشنبه 9 خرداد 1392
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
محسن شنبه 11 خرداد 1392 08:12 ب.ظ


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.