تبلیغات
مهدویت - اصالت مهدوی و شخصیت وجودی امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه) از تولد تا غیبت
 

 
اصالت مهدوی و شخصیت وجودی امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه) از تولد تا غیبت

بیان احوال حضرت قائم علیه السلام، مسأله غیبت و ظهور، نظر علما و محققان وذكر شبهات و پاسخهای آن كه بر حضرتش وارد آمده نه تنها در این مجمل نمی گنجد بلكه ذكر رؤوس هر مطلب نیز ناممكن است. از این رو نویسنده در بیان عناوین زیر كاملاً جانب اختصار را رعایت كرده است و امید است دجار ایجاز مخل نگردیده باشد:
ولادت مهدی(علیه السلام) مسلم است، القاب و عناوین مهدی (علیه السلام) در قرآن كریم، مهدی(علیه السلام) در كتب شیعی ، مهدی(علیه السلام) در كتب اهل سنت، موعود در سایر ادیان ، شبهات و اشكالات.


بیان احوال حضرت قائم علیه السلام، مسأله غیبت و ظهور، نظر علما و محققان وذكر شبهات و پاسخهای آن كه بر حضرتش وارد آمده نه تنها در این مجمل نمی گنجد بلكه ذكر رؤوس هر مطلب نیز ناممكن است. از این رو نویسنده در بیان عناوین زیر كاملاً جانب اختصار را رعایت كرده است و امید است دجار ایجاز مخل نگردیده باشد:
ولادت مهدی(علیه السلام) مسلم است، القاب و عناوین مهدی (علیه السلام) در قرآن كریم، مهدی(علیه السلام) در كتب شیعی ، مهدی(علیه السلام) در كتب اهل سنت، موعود در سایر ادیان ، شبهات و اشكالات.
 

ولادت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) از مسلمات است
ولادت وجود مبارك امام «حجت بن الحسن المهدی» را به 255 یا 256 هجری قمری دانسته اند. بنابر این اصل ولادت مهدی جزء مسلّمات تاریخ است و در این تاریخ بین علما و محدثان و علمای فریقین هیچگونه اختلافی نیست. ابن خلكان می نویسد: «او ، در روز جمعه نیمه ماه شعبان سنة 255 متولد شد. و هنگام درگذشت پدرش، پنج ساله بود. نام مادرش حمط است و برخی آن را نرجس نیز گفته اند.»1

مسعودی می گوید: امام حسن عسكری در سن 29 سالگی در عهد خلافت المعتمد عباس درگذشت و او پدر مهدی منتظر است.2

مهدی (علیه السلام) پس از شهادت پدر كه در 5 سالگی او اتفاق افتاد از انظار غائب گردید و تنها از طریق نواب خود كه عبارت بودند از: ابوعمر و عثمان بن سعید اسدی، ابوجعفر محمد بن عثمان بن سعید، ابوالقاسم حسین بن روح، ابوالحسن علی بن محمد سمری با پیروان خود ارتباط داشت.

این غیبت تا درگذشت محمد سمری (326 ﻫ . ق) غیبت صغری نامیده می شود و پس از آن غیبت كبری آغاز می گردد.

كلیه محققانی كه تولد حضرت مهدی را نقل كرده اند اشاره ای به وفات ایشان ندارند تنها تعدادی انگشت شمار امثال علاء الدوله سمنانی و حافظ ذهبی و ابن حجر كمی گفته اند او پس از ولادت وفات یافت. اغلب علمای عامه نیز معتقدند كه «مهدی موعود» واقعیت دارد اما در آخرالزمان متولد می گردد.3



القاب و عناوین
القاب و عناوین امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه) نیز از اهمیت شایانی برخوردار است تا آنجا كه تعداد آنها را تا یكصد و هشتاد و دو اسم نوشته اند. برخی از این عناوین بدین قرار است: احمد، ابوجعفر ،ابوابراهیم ، ابوتراب، احسان، بقیه الله، بلد الامین، بهرام ، بنده یزدان، برهان، باسط، بقیه الانبیاء ، تمام ، جمعه، جابر ، جوار الكنّس ،‌ حجت، حجه الله ، حجاب ، حامد ، حاشر، خاتم الاوصیاء ، خسرو، خازن، خلیفه الله ، دابه الارض ، داعی ، راهنما، رب الارض ، سبیل ، شماطیل ، صاحب الغیبه، عاقبه الدار، غایب، خلیل، فرج المؤمنین ، قائم، قیمه ، مسیح الزمان ، قاتل الكفره ، كاشف الغطاء ، كلمه الحق ، لسان الصدق ، منصور.4



مهدی(عجل الله تعالی فرجه) در قرآن كریم
در قرآن كریم آنگاه كه از مسائل و حوادث آینده سخن می گوید و از حكومت صالحان خبر داده پیروزی حق بر باطل را اعلام می دارد مفسران این آیات را با توجه به احادیث و روایات ، مربوط به ظهور مهدی(عجل الله تعالی فرجه) می دانند.

برخی از آن آیات بدین قرار است:

الف: وعدالله الذین آمنوا منكم وعملوا الصالحات ، لیستخلفنهم فی الارض كما اسختلف الذین من قبلهم .....5

ب: بقیه الله خیر لكم ان كنتم مؤمنین .....6

ج: و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین.7

د: و لقد كتبنا فی الزبور من بعد الذكر ان الارض یرثها عبادی الصالحون.8



مهدی(عجل الله تعالی فرجه) در كتب شیعه

عالمان شیعی اعم از متقدمین و متأخرین كتب و رسالاتی متعدد پیرامون احوال مهدی(عجل الله تعالی فرجه) ، ظهور ، غیبت، انتظار، نظایر آن تألیف و تصنیف كرده اند كه به ذكر نام پاره ای از امهات این كتب اشاره می گردد:

اصول كافی (كتاب الحجه) .............................................. كلینی

بحار الانوار................................................................علامه مجلسی

الارشاد ..................................................................... شیخ مفید بغدادی

فصول نصیریه ............................................................خواجه نصیرالدین طوسی

الغیبه .........................................................................شیخ طوسی

اثبات الهداه .................................................................. حر عاملی

الوجیزه فی الغیبه .......................................................... سید مرتضی علم الهدی

الملاحم و الفتن ............................................................. رضی الدین سید ابن طاووس

الصحیفه المهدویه .......................................................... شیخ فضل الله نوری

نوید امن و امان ............................................................ شیخ لطف الله صافی گلپایگانی

قیام وانقلاب مهدی ، از دیدگاه فلسفه تاریخ ........................... مرتضی مطهری

موعودی كه جهان در انتظار اوست ................................... علی دوانی



مهدی(عجل الله تعالی فرجه) در كتب اهل سنت

شماری از كتب اهل سنت كه احادیث مربوط به مهدی(عجل الله تعالی فرجه) و یا نامی و سخنی از این امام رفته است از این قرار است:

مسند ........................................................................... احمد حنبل

صحیح ........................................................................ مسلم حجاج نیشابوری

صحیح ........................................................................ بخاری

مستدرك الصحیحین ........................................................ حاكم نیشابوری

سنن ........................................................................... ابو داود بجستانی

سنن ........................................................................... ابن ماجه

فتوحات مكّیه ................................................................ محی الدین عربی

الرساله ....................................................................... محمد بن ادریس شافعی

شرح نهج البلاغه ........................................................... ابن ابی الحدید

المنار .......................................................................... شیخ محمد عبده

كشف الاسرار ............................................................... رشید الدین میبدی

الجامع الصغیر ............................................................... جلال الدین سیوطی

مفاتیح الغیب ................................................................... امام فخر رازی

الفصول المهمه ................................................................ ابن صباغ مالكی

تاریخ بغداد .................................................................... خطیب بغدادی

جامع الاصول ................................................................. ابن اثیر

فصل الخطاب .................................................................. پارسای نجاری



نام وتوصیف مهدی(علیه السلام) در شعر شاعران به وفور آمده است. كه بیان حتی مجملی از آن جایی دیگر و فصلی دیگر می طلبد.
همچنین عالمان اهل سنت نظیر ابو نعیم اصفهانی ، جلال الدین سیوطی، حماد بن یعقوب و ابن قیم جوزی كتبی خاص پیرامون حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) نوشته اند كه معروف همگان است.


موعود در سایر ادیان

«سیری كوتاه در افكار و عقاید مختلف جوامع بشری چون مصر باستان، هند، چین ، ایران ویونان و نگاهی گذرا به افسانه های اقوام مختلف چون: اسلاو، ژرمن ، اففففففسن ها و سفلتها روشن و مسلم می سازد كه همه این افكار و عقاید (در انتظار موعود) از منبع شریف وحی سرچشمه گرفته است و لیكن در برخی از مناطق دور دست كه شعاع حقیقت كمتر تابیده است ،‌در طول تاریخ از فروغ آن كاسته شده ، فقط كلیاتی از نویدهای مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه) به جای مانده است».9



و از این قبیل است در منابع:

انجیل: «كمرهای خود را بسته ، چراغهای خود را افروخته بدارید و شما مانند كسانی باشید كه انتظار آقای خود را می كشند كه چه وقت از عروسی مراجعت كند. .... زیرا در ساعتی كه گمان نمی برید پسرانشان می آید.»10

تورات: «و نهالی از تنه یسی بیرون آمده ، شاخه ای از ریشه هایش خواهد شكفت و روح خدا بر او قرار خواهد گرفت ..... مسكینان را به عدالت داوری خواهد كرد و به جهت مظلومان زمین به راستی حكم خواهدكرد ...... جهان از معرفت خداوند پر خواهد شد.»11

زبور: زیرا كه شریران منقطع خواهد شد و اما منتظران خداوند، وارث زمین خواهند شد ..... و اما حلیمان وارث زمین خواهند شد ..... و میراث آنها خواهد بود تا ابد الاباد.»12

زردشتیان: «سوشیانس (نجات دهنده بزرگ) دین را به جهان رواج دهد، فقر و تنگدستی را ریشه كن سازد . ایزدان را از دست اهریمن نجات داده ، مردم جهان را همفكر و هم گفتار و همكردار گرداند.»13

هندوان: «این مظهر ویشنو‌(مظهر دهم) در انقضای كلی یا عصر آهن بر اسب سفیدی در حالی كه شمشیر برهنة درخشانی به صورت ستاره دنباله دار در دست دارد ظاهر می شود وشریران را تماماً‌هلاك می سازد و خلقت را از نو تجدید و پاكی را رجعت خواهد داد ..... این مظهر دهم در انقضای عالم ظهور خواهد كرد.»14

در اسلام نیز مهدویت ریشه قدیمی دارد و اختصاص به تشیع نداشته بلكه به اقوال پیامبر اكرم(صل الله علیه و اله) بر می گردد.15



شبهات و اشكالات بر حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)

شبهات واشكالاتی كه منافقان، مدعیان و معاندان بر حضرتش وارد ساخته اند ، شامل طول عمر. مدعیان امام زمان، مخالفان امام زمان، مسأله سرداب وپاره ای مسائل دیگر است كه در اینجا به طور موجز به آنها پرداخته می شود.

دراز عمری: زیست شناسان معتقدند عمر انسان حدّ و اندازه معینی ندارد و به قول وایزمن آلمانی مرگ لازمة قوانین طبیعی نیست . و در عالم طبیعت از عمر ابد گرفته تا عمر یك لحظه ای همه گونه وجود دارد. طول عمر كه در قرنهای اخیر مورد قبول برخی نبوده و چون رؤیا تلقی شده است اكنون از نظر علم اصطلاحی تا حدی تحقق یافته و به واقع نزدیك شده است و یا تحقیقاتی كه در باب انرژی اتمی به عمل آمده از 1940 به بعد به صورت علمی پر دامنه در آمد ..... رؤیای دیگر، یعنی افزودن طول حیات، نیز با كشف داروها، وینامینها ، هورمونها و آنتی بیوتیكها تا حدی تحقق یافته است.16

بنابراین طول عمر، به هیچ وجه محال نیست. بلكه از نظر عقلی، و بینش ژرف علمی ، و امكان تحقیقی كه چندان بعید نیست به ویژه اگر قدرت و خواست الهی را نیز بر آن بیفزاییم موضوع خاتمه یافته خواهد بود.17

«دانشمندان زیست شناس پس از یك عمر مطالعه در مسائل «بیولوژی» به این نتیجه رسیده اند كه: جای شگفت است كه انسان می میرد ، در حالی كه بافتها و سلّولهای بدن او برای مدت نامحدودی قابل زندگی است! بیولوژیستها معقتدند كه زندگی دلیل نمی خواهد ، مرگ دلیل می خواهد!»18

در طول تاریخ به افراد بسیاری بر می خوریم كه بیش از 1500 سال عمر كرده اند در حالی كه عمر حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) هنوز به 1200 سال نرسیده است!

اینك به برخی از دراز عمران تاریخ اشاره می رود:

ذوالقرنین ...........................................................3000 سال

ضحاك (بیوراسب) .............................................. 1200 سال

حضرت نوح ....................................................... تا 2750 سال

فریدون (پسر آبتین) ............................................... 1000 سال

ضحاك دوم ..........................................................1000 سال

جمشید پادشاه ایرانی و بینانگذار عید نوروز ................. 2500 سال

لقمان حكیم ........................................................... 3500 سال

ریّان بن دومغ (پدر عزیز مصر) ............................... 1700 سال

دومغ (پدر ریّان) .................................................... 3500 سال19





مدعیان مهدویت

همانگونه كه از عصر بودا تا زمان حاضر بسیاری بوده اند كه ادعای پیغمبری و نبوت داشته اند بسیاری نیز پیدا شده اند كه مدعی مهدویت گردیده اند. فی المثل از جمله كسانی كه مدعی پیامبری شده اند مسیلمه در سال نهم هجرت و از اهل یمامه بود وادعا می كرد او با پیامبر اسلام(صل الله علیه و اله) در رسالت شریك است. دیگری بیان بن سمعان بود كه با ادعای الوهیت، عده ای ناآگاه را به دور خود جمع كرد ونیز از این قبیل است:

سبحاح بنت حارث (در آخر عهد پیامبر اسلام) ، طلیحه بن خویلد اسدی (پس از رحلت حضرت رسول) ، محمد بن عبدالله بن مثنی ، عامر بن یزید معروف به خداش، ابن منصور عجلی (معتقد به عروج حضرت علی«ع» بود) ، مغیره بن سعید (ماصر خلافت هشام بن عبدالملك)20.

به طور كلی این موضوع چنان اهمیت پیدا كرد كه اعتضاد السلطنه از رجال عهد قاجاریه را بر آن داشت تا به تألیفی در این مورد اقدام ورزد به نام المتبنیین یا طبقات المضلین و در آن كلیه كسانی را كه ادعای پیغمبری داشته اند تا عصر خود جمع آوری كرده است و الحق از عهده اینكار نیز به خوبی بر‌آمده است.

غرض از تهمید این مقدمه آن بود كه روشن شود وقتی افرادی پیدا می شوند كه ادعای پیغمبری و حتی الوهیت نمایند بی تردید مدعی امام زمان بودن ومنجی بشریت شدن نیز در میان آنان یافت می شود. نام برخی از مدعیان مهدویت بدین قرار است:

شریعی: نامش حسن وكنیه اش ابومحمد واز صحابه امام علی النقی و امام حسن عسكری(علیه السلام) بود. وی اولین كسی است كه چنین ادعایی نمود.

منجی خارجی مصری: وی مطلع از احكام نجومی بود و از آینده خبر می داد . در سال كه خروج كرد می گفت مهدی موعود است و عنقریب مالك مصر خواهد شد. تعداد مریدانش 133 نفر بودند.

محمد بن تومرت: در مغرب زمین به ادعای مهدویت خروج كرد. در برخی از تواریخ نسبت وی را چنین آورده اند، محمد بن عبدالله بن الرحمن بن هود بن خالد بن تمام بن عدنان بن صفوان بن سفیان بن جابر بن عطاء بن ریاح بن یسار بن عباس بن محمد بن الحسن بن امیر المؤمنین علیه السلام و الصلوه.

مولدش سوس: (از اقصا بلاد مغرب) بود ود ر ایام جوانی در عراق عرب نزد امام محمد غزالی و ابوالحسن طبرانی علم آموخت و در زهد و تقوا معروف خاص و عام شود و در علوم شرعیه و اصول فقه و كلام مهرات كامل پیدا كرد.

ابن بطوطه مردی مجهول النسب وا لحال را نقل می كند كه در بلاد شام ادعای مهدویت كرد و به پیروان خود وعده تمالك و تسخیر شهرهای شام را داد و میان آنها تقسیم كرد، او به هر یك از مریدانش برگهایی از زیتون داد و آنان را به تسخیر شهرها فرستاد و همه را به كشتن داد.

محمود: مردی عالم ومنسوب به طایفه نقطوی است. در سده شش پس از هجرت از پسخان از توابع گیلان ظاهر گشت. وی تمامی شرایع و مصحف انبیاء را مطابق عقیدة خویش تأویل می كرد و خود رامهدی موعود می دانست وی گفت من همانم كه پیامبر اسلام(صل الله علیه و اله) بر ظهور او خبر داده است و اینك دین محمد(صل الله علیه و اله) منسوخ و نوبت دین محمود است و گفته اند:

رسید نوبت زندان عاقبت محمود گذشت آن كه عرب طعنه بر عجم می زد

منقول است كه خواجه حافظ شیرازی نیز بر كیش محمود است و چون محمود بسیار بر ساحل رود ارس گذر داشته، حافظ فرموده :

ای صبا گر بگذری بر ساحل رود ارس بوسه زن بر خاك آن وادی و مشكین كن نفس

بر طبق اقوال، محمود خود را در خم تیزاب كشته است.

سید اشرف الدین ابراهیم: از سادات و عباد بود. دراواسط عمر خود سفری به خراسان كرد و در همانجا ساكن شد و بر اثر كراماتی كه داشت مریدانی به دور او جمع شدند و گفتند او جز مهدی آخرالزمان نیست.

سید شرف در جنگی كه سال 663 با مغولان كرد كشته شد.

امیر تیمورتاش بن ابی چوبان: در عهد سلطان ابوسعید بهادرخان ظهور كرد و چون پاره ای از دشمنان خود را برانداخت نخوتی در دماغش پیدا شد و با اغوای جمعی سكه و خطبه به نام خود زد و خود را مهدی آخر زمان خواند.

عباس: مردی به نام عباس از غماره كه رودی است در نجد ادعای مهدی موعود كرد. گروهی به متابعت او برخاستند. به دستور وی بسیاری از بازارهای فارس سوخته شد. وی در راه مراجعت از فارس به دست پیروان خود كشته شد.

سید فلاح: مسقط الراس او واسط و از شاگردان شیخ احمد بن فهد از اكابر صوفیه اثنا عشریه بود. در سال 828 ظهور كرد و تمامی اعراب خوزستان مانند شوشتر، دزفول و هویزه را به اطاعت از خود وادار كرد. وی با آنكه برخی از اطرافیانش او را منع می كردند اظهار می داشت مهدی موعود است وظهور خواهد كرد. چون ادعای وی به گوش استادش (احمد بن فهد) رسید به قتل او فتوی داد. هنگام اجرای حكم، او قرآن مجید بیرون آورد و بر آن سوگند خورد و اظهار ندامت كرد.

تویزی: در سال هشتم هجرت در دوران سلطنت یوسف بن یعقوب مردی از طایفه متصوفه به نام تویزی در رباط ماسه ظاهر گشت و ادعای مهدویت كرد، اما چیزی نگذشت كه مردی از طایفه بنی سكساك در خفا او را كشت.

مهدی مصری: در سال 1798 میلادی مطابق با 1213 هجری كه ناپلئون بناپارت در حال تصرف مصر و نواحی اطراف بود به وی خبر دادند كه مهدی نامی در مصر خروج كرده ومردم را اغوا كرده و گفته است از طرف خداوند مأمور است تا كفار را از مصر بیرون كند.

ناپلئون پس از اطلاع بر این امر فوجی را مأمور دفع او كرد. پیروان مهدی مصری در برابر توپ و تفنگ ناپلئون تاب نیاورده شكست خوردند و خود او نیز مفقود الاثر گشت.21



مخالفان و منكران وجود مهدی(عجل الله تعالی فرجه)

با آنكه مسئله مهدی منتظر چنان در میان دانشمندان اهل سنت شهرت داشته ، و موضوع به قدری مسلم بوده است كه نمی باید جای تردید برای كسی باقی گذارد. مع الوصف جای بسی تعجب و مایه كمال تأسف است كه موضوع به این روشنی را برخی از متعصبان آنها مخدوش نموده اند و كسانی مانند احمد امین و المهدی و المهدویه فی الاسلام ، و سعد محمد حسن در المهدویه فی الاسلام ، و فرید وجدی در دائره المعارف خود مسلم و طنطاوی در تفسیر الجواهر ، محمد عبدالله عنان در مواقف حاسمه ، و غیر اینان، پس از گذشت چهارده قرن از این واقعیت، تمام مطالب كتابهای خود را نادیده گرفته، و مسئله مهدی را افسانه ای پنداشتند كه فقط شیعه معتقد به آن است!»22 اینك به گروهی دیگر از این مخالفان می پردازیم:

ابن حزم اندلسی: (متوفی 456 ﻫ) وی از نخستین كسانی است كه در این راه پیشقدم است و دركتاب خود بنام الففصَل تمهتهایی زده است كه خود منشاء انحراف عقاید دیگران به ویژه معاصران اهل سنت شده است.

همچنین در تألیف دیگر خود به نام جمهره انساب القریش صفحه 61 با گستاخی می نویسد: حسن عسكری آخرین امام رافضیان است و او اولاد نداشت!

خطیب بغدادی: (463) در تاریخ بغداد (ج 7 ص 366) می گوید ابو محمد الحسن بن علی و دیگر ذكر از نام فرزند ایشان نمی آورد.

ابوالفرج جوزی: (597) نیز در تألیف خود موسوم به المنتظم به فرزند امام حسن عسكری(علیه السلام) اشاره ای ندارد.

ابن كثیر شامی: (774) در تاریخ خود البدایه و النهایه (ج 11) حتی نامی از امام حسن عسگری(علیه السلام) نمی برد.

ابن خلدون: (808) مؤلف اثر معروف مقدمه، وی به طور كلی منكر همه احادیث مربوط به مهدی(علیه السلام) در تمامی منابع معتبر و صحیح اهل سنت است و با استدلالهای واهی آنها را مورد انتقاد قرار می دهد. البته گفتار او در این مورد با مهدی فاطمی سر دودمان سلاطین فاطمی مصر كه خود بدانها منتسب بوده خلط شده و مبهم به نظر می رسد زیرا در جایی دیگر عقیده دارد كه شخصی به نام مهدی از اهلبیت قیام خواهد كرد.

علاء الدوله سمنانی: به نقل از جامی در شواهد النبوه می گوید: محمد بن الحسن العسكری متولد شد و به مقام قطبیت رسید و سپس وفات یافت.23

ابن حجر هیثمی (مكی) در صواعق محرقه آنجا كه از امام زمان نام می برد. می گوید وی در مدینه پنهان شد و از نظرها غایب گردید و معلوم نشد كجا رفت!

كار رسوایی این عده معدود كه شاید از انگشتان دست تجاوز نمی كنند به آنجا رسید كه محدث بزرگ ملا علی قاری از علمای ایشان كتابی به نام الرد علی من حكم و قضی بان المهدی الموعود جاء ومضی تألیف كرد.24

شبهات دیگر

ابن حجر بنا به روایتی كه ترمذی در سنن خود روایت كرده حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) را از فرزندان امام حسن مجتبی(علیه السلام) می دانند.

برخی به خلاف گفته پیامبر حضرت مهدی را همنام پدر پیامبر اكرم(صل الله علیه و اله) می دانند یعنی عبدالله.

برخی فرق در گذشته كه امروز دیگر اثری از آنها نیست در شخص حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) شك كرده اند چنانكه فرقه ای از كیسانیه می گفتند محمد بن حنفیه ، مهدی(علیه السلام) است و فرقه ای پسر او ابوهاشم عبدالله را.

برخی از اصحاب مغیره بن سعید معتقد بودند او زنده است ود ر كوهی كه در نزدیكی مكه است وعلمیه نامیده می شود منتظر خروج است.

فرقه ناووسیه، كه منكر فوت حضرت صادق شده و ایشان رامهدی موعود می دانستند.

اسماعیلیه خالصه، پسر امام صادق(علیه السلام) یعنی اسماعیل را مهدی (علیه السلام) دانسته و معتقد بودند زنده است.

واقفیه، كه حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) را مهدی(علیه السلام) می دانستند.

محمدیه، كه پسر امام حضرت علی النقی 7 یعنی محمد را امام قائم می دانستند.

عسگریه، كه امام حسن عسگری (علیه السلام) را غایب قائم می دانستند.25



مسأله سرداب

از طعن هایی كه مستقیماً بر شیعه وغیر مستقیم بر مهدی(عجل الله تعالی فرجه) وارد شده موضوع سرداب است كه گفته شده امام زمان در آنجا غائب شده و از همانجا ظهور می كند، و مسائلی نظیر آن مانند گفتار ابن خلدون درمقدمه، كه در بحث از اثنا عشریه می نویسد شیعیان عقیده دارند كه امام دوازدهم ایشان یعنی محمد بن الحسن العسكری كه او را مهدی می خوانند وارد سرداب خانه خود در رحله! شد و هنگامی كه مادرش بازداشت شد! همانجا غایب گردید! و تاكنون منتظر او هستند.

هر شب بعد از نماز مغرب اسبی را آورده جلو در سرداب مزبور می ایستند، و او را به نامش صدا می زنند و از وی می خواهند كه خروج كند. ابن بطوطه در رحله اش محل سرداب را در رحله و قرمانی در اخبار الدول ، در بغداد می دانند، اما عالمان شیعی نظیر امینی در الغدیر و سید محمد سعید (هندی) در الامام الثانی عشر می گویند داستان سرداب زشت ترین و نارواترین تهمتی است كه به شیعیان زده شده است.در این مورد باید گفت آن قسمت از خانه امام عسكری كه حضرت مهدی را پس از وفات پدرش در آنجا دیده اند والناصر لدین الله خلیفه عباسی نیز آن را تعمیر نمود برای شیعیان قابل احترام است و اگر این قسمت حالت سرداب مانندی داشته خود سرداب برای شیعیان امتیازی ندارد بلكه به جهت بخشی از خانه ای است كه متعلق به امام حسن عسكری(علیه السلام) است.26 سخن را با بیانی از امام باقر(علیه السلام) به اتمام می رسانیم: « شنیدیم ابوجعفر امام باقر(علیه السلام) می فرمود: هر پرچمی كه پیش از قیام قائم برافراشته شود صاحبش طاغوت است.»27



پی نوشت:

1- خورشید مغرب، ص 19.

2- همان، ص 18.

3- دانشمندان عامه و مهدی موعود، ص 40.

4- نجم الثاقب ، ص 48 – 28 .

5- نور، 55.

6- هود، 86.

7- قصص ، 5.

8- انبیاء ، 105.

9- ترجمه یوم الخلاص ، (روزگار رهایی) ، ص 14.

10- انجیل لوقا ، فصل 12، بندهای 35 و 36.

11- تورات ، اشعیا نبی ، فصل 11 ، بندهای 1 - 10 .

12- عهد عتیق ، كتاب مزامیر ، مزبور 37 ، بندهای 9 -12 و 17 – 18.

13- جاماسب نامه ، ص 121.

14- اوپانیشاد، ص 737.

15- ترجمه یوم الخلاص ، ص 14 – 13.

16- دایره المعارف فارسی ، ج 1 ، ص 609.

17- خورشید مغرب ، ص 193 – 214.

18- ترجمه یوم الخلاص ، ص 251.

19- ترجمه یوم الخلاص ، ص 258 – 257.

20- مدعیان نبوت و مهدویت ، ص 105 – 52.

21- همان مأخذ ، ص 279 – 222.

22- دانشمندان عامه و مهدی موعود، ص 31 – 22.

23- النجم الثاقب، ص 134.

24- دانشمندان عامه و مهدی موعود، ص 36 – 32.

25- النجم الثاقب ، ص 115 – 120 ( یاد آور می شود مؤلف كتاب به كلیه اشكالات پاسخ داده است.)

26- كناب غیبت، ص 122.

27- كتاب غیبت ، ص 122.

فهرست توضیحی منابع:

1- اتفاق در مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه) : سید علی اكبر قرشی ، دفتر انتشارات اسلامی ، چاپ سوم ، 1373.

2- خورشید مغرب ، محمدرضا حكیمی ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، چاپ چهارم ، تهران 1364.

3- روزگار رهایی: (ترجمه یوم الخلاص) ، كامل سلیمان ، ترجمه علی اكبر مهدی پور،م نشر آفاق (2 جلد) ، 1408 هجری قمری.

4- دانشمندان عامه ومهدی موعود: علی دوانی ،دارالكتب اسلامیه ، چاپ سوم، 1361.

5- كتاب غیبت ، محمد ابراهیم نعمانی،‌ترجمه سید احمد فهری زنجانی ، دارالكتب اسلامیه ،‌ چاپ پنجم،1363.

6- مدعیان نبوت و مهدویت : اعتضاد السلطنه ، تصحیح و حواشی هاشم رضی ، انتشارات آسیا، 1343.

7- المهدی الموعود و دفع الشبهات عنه: (عربی) ،السید عبدالرضا شهرستانی ، بی تا.

8- خمسه حكیم نظامی گنجوی ، از روی چاپ معروف به طبع حسن ، بی تا ، بی تا.

9- نجم الثاقب: حاج میرزا حسین طبرسی نوری ، كتابفروشی علمیه اسلامیه طهران، بی تا ، بی تا.



::
نویسنده : موعود
تاریخ : سه شنبه 20 تیر 1391
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
How we can increase our height? سه شنبه 10 مرداد 1396 04:39 ق.ظ
When someone writes an paragraph he/she retains the thought of a user in his/her
brain that how a user can know it. Thus that's why this
post is outstdanding. Thanks!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر